Årets bokmøte
Historielaget ønsker velkommen til årets bokmøte på Røa bibliotek
torsdag 8. desember kl. 1800.
På møtet vil tre forfattere fortelle fra og om sine rykende ferske bøker:
- Finn Holden vil fortelle fra sin bok om Bogstadveiens historie
- Reidar Martinsen vil presentere sin nye bok om Lilleaker
- Nils Carl Aspenberg har skrevet bok om Ulf Berntsen og hans kjærlighet til busser
Det vil også bli kortere omtaler av en del bøker som historielaget har utgitt tidligere og som fortsatt er å få kjøpt. Kanskje kan de brukes til julegaver?
Bogstadveien – En gate blir til
Bogstadveien ble anlagt i 1855 som en del av forbindelsen mellom byen og Sørkedalen. Langs den nye veien oppover mot Majorstuen ble det attraktive byggetomter. Fra første stund tok beboerne sikte på å gjøre Bogstadveien til en annerledes gate. De første murhusene ble bygget i 1884. Husene ble bygget med butikker i første etasje, og Bogstadveien ble på samme tid boliggate, gjennomfartsvei og handlegate for hele strøket.
Denne lokalhistoriske boken handler om utviklingen fra de første boliger til i dag. Forfatteren har selv bodd ved Bogstadveien i flere perioder av sitt liv og sett hvordan gaten har forandret seg på mange måter. Men murhusene fra 1800-tallet preger fortsatt gaten, og Briskebytrikken har hatt sin rute her i nærmere 130 år.
Forunderlige Lilleaker
Reidar Martinsen har dypere røtter på Lilleaker enn de fleste. Hans oldeforeldre flyttet inn i en av Mustads arbeiderboliger så tidlig som i 1899. Selv har han et yrkesliv bak seg som journalist og redaktør. Han har derfor et uvanlig godt utgangspunkt for å skrive en bok om Lilleakers historie.
I boken er det lagt vekt på å skildre vanlige folks liv. Vi får høre om skolegang, bedehus, fattigdom og arbeidsliv, om enkeltpersoner som er glemt av de fleste, men også om personer som satte varige spor etter seg. Boken er spekket med bilder fra Martinsens rikholdige samling av fotografier fra tiden som var.
Ulfs busser
Denne boken er en hyllest til Ulf Berntsen som hadde en stor lidenskap for buss og jernbane. Dessuten var han en ivrig og dyktig fotograf. Gjennom å fotografere og dokumentere busser gjennom et langt liv, gjorde han en uvurderlig innsats for denne delen av kulturhistorien.
Da han døde for snart tre år siden, etterlot han seg et enormt fotoarkiv. I denne boken har Nils Carl Aspenberg presentert en del av Ulfs busser med fakta og historier om det bildene viser.